Gorzow med cirka 100.000 indbyggere er beliggende i det Vestlige Polen i det område der også kaldes Polens grønne lunge.

Området omkring Gorzow samt byen er kendt for sinde mange grønne arealer og store skove, området og byen er således et godt sted for naturelskere der gerne vil have en snert af storby med på ferien.

De første optegnelser om Gorzow kan dateres tilbage til 1257 hvor Albrecht de Luge blev autoriseret til at anlægge en by med navnet Landisberch Nova. Byens strategiske beliggenhed ved Warta floden betød at byen snart blev et meget vigtigt by, både omkring handel og fabrikation.

Igennem sin 700 årige historie er byen gentagne gange blevet voldsomt ødelagt af oversvømmelser, brande, krige og befolkningen er flere gange reduceret betragteligt på grund af pestepidemierne. Tiden op imod 1ste verdenskrig var en af Landsberg, som byen hedder på tysk, bedste perioder. Her voksede byen langt uden for de middelalderlige bymure og der opførtes nye bolig- og industriområder ligesom byen blev forbundet med andre byer via jernbanenettet. Det var i denne periode at byen blev kendt som parkernes og havernes by.

2den verdenskrig blev tragisk for byen. Den tyske garnison sprængte 2 broer over floden for at dække tilbagetrækningen og den røde hær satte hele den gamle bydel i flammer.

Den 30 januar 1945 blev tyske Landsberg til polske Gorzow og byen der er en af hovedbyerne i Lubuskie regionen har i dag 130.000 indbyggere.

Gorzow er endvidere kendt i Polen for sit meget stærke speedwaymandskab – Stal Gorzow der tæller flere danske kørere på holdet.

En forlænget weekend i denne herlige by ved Wartafloden er så absolut anbefalelsesværdigt, måske krydret med en aften på det store speedwaystadion til en af de spændende og medrivende matcher.

Miedzyrzecz, MRU. Et af verdens største fæstningsanlæg

Miedzyrzecz er hjemstedet for  Festnungsfront Oder – Warthe – Bogen, anset for at være verdens længste underjordiske fæstningskompleks. Dele af fæstningsanlægget er åbent for publikum og det er denne del der kan besøges. For historisk interesserede er dette en virkeligt spændende udflugt.

Der er  en lokal guide med der er en fantastisk levende fortæller og guiderne ved alt hvad der er værd at vide om forsvarsanlægget. Dele af turen egner sig desværre ikke for gangbesværede.

På YouTube har vi fundet et par klip med gamle film fra opførelsen af det imponerende bygningsværk, første del indeholder klip fra selve byggeriet mens anden del indeholder klip fra det færdige byggeri og viser blandt andet hvordan tropperne flyttes med jernbane i tunnelerne.

Det er for øvrigt i dette fæstningsanlæg rygterne vil vide at det berømte og forsvundne “ravrum” siges at være gemt af vejen, så er der lidt detektiv i dig kunne det måske være noget for dig at komme med på denne tur.

Fæstningsanlægget er et system af enorme fortifikationer forbundet med store tunneler, anlægget er opført efter ordre fra Adolf Hitler i årene 1934 – 1938.

Tunnelanlæggene er så store at mange af tunnelerne og rummene ikke har været betrådt siden 2 verdenskrigs afslutning. Denne del af fæstningsanlægget består af mere end 50 kilometer tunneler der befinder sig mellem 20 og 50 meter under jorden.

Nogle af tunnelerne er så store at der er dobbeltsporet smalspors jernbane med stationer, denne jernbane brugtes til at fragte tropper og forsyninger mellem bunkerne.

Hele systemet består af bunkere der er indbyrdes forbundet med de stor tunneler, bunkerne har vægge der er 3 meter tykke og visse steder forstærket med op til 1/2 meter stål.

På turen vil du få meget at vide om dette utroligt sofistikerede fæstningsanlæg der blandt andet havde gigantiske flammekastere og højt udviklede hydro tekniske installationer der kunne oversvømme hele eller dele af anlægget såfremt dette skulle blive nødvendigt. I 1938 standsede man byggeriet af fortifikationerne da man anså at de ikke ville være nødvendige i den kommende krig.

På det tidspunkt var man næsten helt færdig med hele komplekset. Under krigen blev dele af anlægget brugt til bandt andet flyfabrik hvor krigsfanger arbejdede i de underjordiske fabrikshaller.

Da krigslykken vendte for tyskerne og russerne rykkede frem mod hjertet af Tyskland indledte man arbejde med at forstærke fæstningsanlæggene, men som alle sikkert ved, var dette en forgæves indsats.

I dag er visse dele af bunkersanlægget åbent for publikum mens andre dele af bunkersanlægget bebos af ikke mindre end 30.000 flagermus, denne del af bunkersanlægget er udlagt til nationalpark så flagermusene kan være i fred i dette, en af Europas største flagermusekolonier.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here